Az iskola története

Az ember nem is gondolná, hogy egy iskola történetét (vagy inkább történelmét) milyen nehéz dolog megírni.
Egy személy esetében lehet tudni, hogy mikor született, hány dekával, és milyen hosszú volt. Egy iskolánál vajon melyik pillanat a születésé? Az, amikor valaki egy irodában létrehozott egy tervet? Vagy az, amikor tanárai alakuló ülésre jelentkeztek augusztusban? Vagy az, amikor az első diák belépett a kapun, hogy részt vegyen az évnyitón? Esetleg az, amikor az első órához megszólalt a csengő?
Pedig az, hogy mikor mi történt, adott. Dokumentálták, iktatták, évkönyvekben megírták.
De hát ennek mind semmi köze az én iskolámhoz! Számomra akkor kezdődött az iskola, amikor a diákja (tanára) lettem. Amikor Józsi/Mari mellém ült, és súgott töri órán. Amikor a gólya bulin hasra estem a gólyaeskü alatt. Amikor a tanévzárón oklevelet kaptam.
Jó, de akkor miről szóljon például ez az írás? A „száraz” adatokról? Vidám, személyes történetecskék füzéréről? Esetleg a cikk írójának és az iskolának a közös pályafutásáról?
Úgy döntöttem, hogy legyen vegyesen. Lássuk a szikár tényeket, de lássuk az iskolában mindennap leckét írókat, órát tartókat is.
A SZÜLETÉS:
NEVE:
Közgazdasági Szakközépiskola
SZÜLETÉSI IDEJE:
1963–64-es tanév
SZÜLETÉSI HELYE:
Budapest XIII., Váci út 61.
OSZTÁLYAINAK SZÁMA:
2
TANÁRAINAK SZÁMA:
4
IGAZGATÓJA:
Ádámné Dr Pécsi Anna
MEGJEGYZÉS:
Az új intézmény a Gép- és Gyorsíró Iskolával közös irányítás alatt állt, annak termeit használta. Délelőtt a szakközépiskola, délután a gép- és gyorsírók jártak iskolába.
VISSZAEMLÉKEZÉS:
Ebben az időben még vaskályhákkal fűtöttek. A gondnok rendszeresen megjelent, hogy tegyen a tűzre. Egy osztály átlagos létszáma 40 fő volt. A diákság pöttyös köpenyben járt: minden első héten pirosban, minden másodikon kékben (könnyű volt megjegyezni, hiszen a két hétre más-más órarend is volt). Az igazgatónő begyűjtötte az illegálisan viselt ékszereket, a szülőknek kellett értük jönni.
A KÖLTÖZÉS:
IDEJE:
1973–74-es tanév
AZ ÚJ CÍM:
Budapest XIII., Váci út 89.
OSZTÁLYOK SZÁMA:
16
TANÁROK SZÁMA:
31
IGAZGATÓ:
Ruttkai Imréné (1968-tól)
MEGJEGYZÉS:
Az átköltözést 2 évig tartó felújítás követte. Megkezdődött az egyműszakos tanítás.
VISSZAEMLÉKEZÉS:
A felújítás 20 millió Ft-os beruházás volt (mennyi lehetett akkor ennek a vásárló értéke…..?). A tanítás vegyesen zajlott mindkét épület termeiben, ennek megfelelően szinte hetente változott az órarend. Végül az osztályok saját tantermet kaptak. A diákság Sióagárdon készült, piros népi hímzéses egyen blúzban „ünnepelt”.
NÖVEKEDÉS:
IDEJE:
1983-84-es tanév
OSZTÁLYOK SZÁMA:
20
TANÁROK SZÁMA:
44
ÁGAZATOK:
külkereskedelmi, számviteli, igazgatási
MEGJEGYZÉS:
A 16 osztályosról 20 osztályosra való áttérés miatt az osztálytermi rendszert a szaktantermi rendszer váltotta fel.
VISSZAEMLÉKEZÉS:
A „szaktantermi rendszer” magyarul azt jelentette, hogy a szünetekben megkezdődött a diákság „vándorlása” teremről teremre. Az épület folyosóit elözönlötték az öltözőszekrények, és az elhagyott holmik. A köpenyek egyre rövidebbek lettek, az ügyeleteseké pedig (ügyeletes tanároké is!) csíkos volt. A géptermekben hatalmas zajt csaptak a mechanikus írógépek, a tornaterem olyan alacsony volt, hogy a stukkódíszeken gellert kaptak a röplabdák. A nyári szünetben pedig kéthetes szakmai gyakorlatra vonult a tanulóifjúság. Az iskola kórusát Vass Lajos alapította, és lánya, Vass Katalin vezette. Többször győztek is az „Éneklő ifjúság” nevű versenyen (korabeli X-faktor?). A Váci úton megszűnt a villamosközlekedés, az út alatt épült az új Metró.
AZ ÚJ SZAKMASTRUKTÚRÁK KORA:
IGAZGATÓ:
Dr Inzelt Péterné
VÁLTOZÁSOK:
1987–88.
Az érettségi utáni szakmai képzés megkezdése.
1991 – 92.
A banki ügyintéző és a menedzser titkári ágazat beindítása.
1997–98.
A belépő új osztályok az érettségi vizsgával együtt nem szerezhetnek szakképzettséget.
1999–2000.
Bekapcsolódás az akkreditált felsőfokú iskolarendszerű szakképzésbe.
2000–2001.
Az utolsó olyan érettségi vizsga, amelynél a tanulók szakképzettséget szereznek.
VISSZAEMLÉKEZÉS:
A szakképzés a mindennapokban azt jelentette, hogy az elballagott diákok egy része tovább koptatta az iskola padjait. Ballagás után új osztálytársakkal (gimnáziumból érkezettekkel is), új osztályfőnökkel, már félig felnőttként, de mégis „károlyisként”.
A TETŐTÉR BEÉPÍTÉSÉNEK IDŐSZAKA:
AZ ÉPÜLET SZINTJEINEK SZÁMA:
2-ről 3-ra növekedett
AZ ÉPÍTÉS SZAKASZAI:
3 ütemben bővült a tetőtér
A BEFEJEZÉS IDEJE:
1996–97-es tanév
ESEMÉNY:
tetőtér átadási ünnepség
IGAZGATÓ:
Dr Inzelt Péterné
VISSZAEMLÉKEZÉS:
A „legenda” szerint a tetőteret galambok lakták, először is a guanót kellett kilapátolni. Ezekben az években a nyári szünetről visszatérőket gyakran meszesvödrök fogadták, és nem mindig hittünk benne, hogy az évnyitóra minden rendben lesz. Az új épületrészeken nagy népszerűségnek örvendtek a klinkertéglás padok. A tanulóifjúság már nem viselt köpenyt, és lassacskán a tanárok is „leszoktak” a maguk fehér köpenyéről. Már nem volt mindegy, hogy melyik lépcsőházon indultunk fel, mert a tetőtér U-jának két szárába más–más lépcsőn lehetett feljutni. A tornaterem magasabb lett, fölötte a könyvtár pedig gyönyörű. Senki nem hitt benne, hogy fehér huzatú székei sokáig tiszták maradnak (pedig ma is tiszták!). Minden tanterembe új bútorok kerültek: kék, piros, illetve zöld lábú székekkel, ugyanilyen színű sötétítő függönyökkel. A folyosókról kiköltöztek az öltözőszekrény–monstrumok, helyettük karcsú, kétszemélyeseket kaptunk. Szépek lettünk. És persze „okosak” is: géptermeinkben folyamatosan cserélődő, állandóan gyarapodó számítógép-parkkal, újabb nyelvi laborokkal, kondicionáló teremmel stb.
A KÖZELMÚLT ÉS A JELEN:
IDŐPONT:
2011 – 2012. tanév -
IGAZGATÓ:
Balogh Ervin
A jelenkor, a Változások Kora
Mozgalmas időszak következett az iskola és a szakképzés történetében. Többszöri fenntartóváltás /Fővárosi Önkormányzat, KLIK, NGM, ITM/ mellett sikerült fejlődnünk: új szakmákat vezettünk be, létrehoztuk újra az esti képzést. Megtaláltuk a lehetőségeket az európai és hazai finanszírozású pályázatok kusza világában… Ma már minden évben járunk szakmai gyakorlatra Angliába, Németországba /Írországba is lassan :)/, a szomszédos országokba Határtalanul program keretében.
Négy alappillérunk alakult ki az évtizedek során:
  • két idegen nyelv oktatása valamennyi képzésen
  • közgazdasági szakma oktatása maga szinten
  • virágzó pályázati élet
  • versenyek és tehetséggondozás