Erasmus KA2 projekt kezdete
"Museum Education in a Digital Era" Erasmus KA2-es projekt előkészítő mobilitásán vettünk részt november 26-30 között Görögországban, Trikalában.
Iskolánkat Ferencz Ildikó, Kertész Anna Eszter és Balogh Ervin képviselte. Az öt napos projekt keretében alapvetően előkészítettük a következő 2 év közös munkáját.
Megismertük a vendéglátó és projekt koordinátor görög iskolát, ellátogattunk a Tsitsanis Múzeumba és az egykori török fürdőbe Trikala városában, ahol korszerű digitális múzeumpedagógiai alkalmazásokkal ismerkedhettünk meg. Az alpolgármester asszonnyal történt találkozásunkkor megismerhettük a helyi kultúrpolitika prioritásait, eredményeit.
A hét egyik leglátványosabb programja a kalambakai látogatás volt, ahol miután bemutatták a görög iskolafejlődés stációit, bepillantást nyerhettünk két kolostor életébe a Meteorák egyedülálló együttesében.
A projekt későbbi sikeres folytatásához összehangoltuk az E-Twinning koncepciónkat, amellyel a későbbiekben a részt vevő tanulók kompetenciáit fejleszteni tudjuk.
A projektben a Károlyi képviseli egyedül Magyarországot, melyben a koordináló Görögország mellett Portugália, Litvánia és Románia vesz részt.
A pályázat keretében Portugáliában, Litvániába valamint Romániába utazhatnak tanulóink és tanáraink. Az utazások szünetében kreatív múzeumpedagógiai foglalkozásokat szervezünk!
Erasmus KA2 projekt
2018 őszén indult a „Museum Education in a Digital Era” elnevezésű 2 éves projekt 5 ország részvételével (Görögország, Litvánia, Magyarország, Portugália, Románia).
A görögországi előkészítő látogatás után beindult az itthoni munka: a résztvevő tanulóknak múzeumlátogatásokat szerveztünk a Szent István Bazilikába, illetve a Dohány utcai Zsinagóga és Zsidó Múzeumba. Ezekről a látogatásokról a 2019. februárjában Vizela/Guimaraes (Portugália) tett projekttalálkozó alkalmával kellett beszámolnunk. Három tanulónk, Barazsuly-Cintus Dorottya, Decsi Titanilla és Máthé-Tóth Zsófia utaztak Portugáliába Eperjesi Katalin és Ferencz Ildikó tanárnők kíséretében. Rengeteg élmény mellett itt került sor a projekt további feladatainak megbeszélésére is.
A következő utazás Vilniusba (Litvánia) történt 2019 októberében. Ezt megelőzően itthon el kellett kezdeni egy a magyar oktatás történetével foglalkozó múzeumsarok kialakításának előkészítését. Ehhez az iskola dolgozóitól és tanulóitól, családjaiktól kértünk iskolás éveikhez kapcsolódó tárgyakat, emlékeket. Szerencsére rengeteg érdekes dolgot sikerült szerezni. Ezeket katalogizáltuk, osztályoztuk, előkészítettük a kiállításhoz. Vilniusban Hajdú Zétény, Sipos Vivien és Stampf Írisz tölthetett egy feledhetetlen hetet nemzetközi társaságban Eperjesi Katalin és Kertész Anna tanárnők kíséretében.
A projekt egyik kiemelt feladata egy régi fotó életre keltése volt. A mellékelt képeken látható, milyen jól szórakoztunk, amíg sikerült ezt elkészíteni.
A következő utazás 2020 februárjában valósult meg a galati (Románia) partneriskola szervezésében. A remek kirándulások mellett az utolsó projektfeladat részleteinek megbeszélésére is sor került. Egy ’Múzeumi kincsesláda’ elkészítése várt még a csapatra, aminek témája az oktatás története, és olyan szórakoztató játékos feladatokat kellett bele kitalálni, amelyek vonzóvá tehetik egy kisgyermek számára is a múzeumlátogatást. Decsi Titanilla, Pilczinger Ádám és Svraka Zsófia tanulók vettek részt az utazáson Ferencz Ildikó és Kertész Anna tanárnők társaságában.
A romániai találkozó után itthoni feladatunk tehát a feladatok kitalálása, megtervezése, illetve a ’Múzeumsarok’ berendezése volt a feladatunk. Az eredményeket láthatjátok a mellékelt képeken.
2021 januárjában került sor a budapesti találkozóra, ami egyben a projekt lezárását is jelentette. Sajnos a koronavírusjárvány meghiúsította a jelenléti találkozást, de sikeresen lebonyolítottuk az online mobilitást több, mint 200 fő részvételével.
A projektben való munka rengeteg új élménnyel és tapasztalattal gazdagította a résztvevőket. Érdekes helyeket látogathattunk meg, rengeteg emberrel ismerkedtünk meg. Mivel a tanulók minden mobilitás alkalmával családoknál laktak, alkalmuk nyílt első kézből megtapasztalni, hogyan zajlik a mindennapi élet egy portugál, litván, román kisvárosi kamasz életében.
A projekt munkanyelve az angol volt, így az idegennyelv tudásukat is tudták hasznosítani és bővíteni.
A közös munka tematikája az adott ország oktatásának alapos megismerése volt. Ez egy olyan részterület, aminek tárgyalására az iskolai órák keretében nem igazán jut idő. A régi bizonyítványokat, esetenként még az 1800-as évek végéről származó fényképek segítségével sok családi történet előkerült, közelebb hozva egymáshoz a régi idők és a ma tinédzserét.
Rendkívül élveztük a nemzetközi csapattal való együttműködést. Reméljük, hogy a jövőben is lesz lehetőségünk hasonlóra.