Iskolánk alapítványa A Károlyis Diákokért Alapítvány az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Nemzeti Tehetség Program keretében sikeresen pályázott a 2018-as pályázati körben. A „Láss neki, lásd át, láss csodát” elnevezésű program (NTP-ITKK-18-0014) során
egy olyan társasjátékot alkottunk széles körű tanulói-tanári együttműködés keretében, ami a teljes középiskolás korosztály számára hasznos lehet.
hathat, hiszen játékos formában hoz közelebb több tudományterületet és segít a tanulási technikák, a csapatmunka és a stratégiai gondolkodás elsajátításában. A játék nem csupán a tehetséggondozásban lehet eredményes, de céljainknak megfelelően bármelyik középiskolás diák tanulmányaira pozitívan
A játék prototípusa a tanév végére készült el két példányban, a támogatás által biztosított színes nyomtató segítségével igényes kivitelben. A próbajátékra a projektbemutató napon került sor 2019. június 25-én, ahova meghívtuk egyik határon túli partneriskolánk a nagymegyeri Kereskedelmi Akadémia tanulóit és tanárait is, akik a délelőtt folyamán látogatást tettek a Csodák Palotájába. A Centrum más iskoláiból érkező meghívott tanár kollégákkal együtt sok pozitívumot és fontos kritikai észrevételeket fogalmaztak meg, ezzel segítve a további fejlesztést.
A program fő célkitűzése egy olyan innovatív társasjáték elkészítése volt, amely hozzájárul a tanulási technikák fejlődéséhez és az interdiszciplináris szemlélet kialakításához, ezt különböző tudományterületek bevonásával és összekötésével megvalósítottuk, a játék figyel a történelem, földrajz, nyelv és művészet összefüggéseire, megjelenik a közgazdasági szempont is.
A program során létrehozott játékot a tanulók „Ariadné fonala” névre keresztelték, ami az alapfeladatra utal, ami be-és kijutás egy labirintusba. A játékot 2-5 fős csapatok játszhatják. A játékmenet elején a csapatok közösen felépítenek egy kör alakú labirintust kisebb darabokból, majd felváltva különböző feladatokat húznak. Ha sikeresen megoldanak egy feladatot, különböző akciókat hajthatnak végre, léphetnek, vagy kicserélhetnek labirintus darabokat, ezzel elősegítve saját mozgásukat, vagy hátráltatva az ellenfélét, de erről közösen kell a csapatnak döntenie.
Minden feladat a teljes csapat együttműködésére épít, a feladatok különböző típusúak és minden csapat számára más-más feladat jelenthet kihívást. A játékot, a pozitív visszajelzések alapján, úgy gondoljuk sikerrel lehet alkalmazni szélesebb körben, viszont szükségesnek érezzük a további fejlesztést, már csak azért is, mert a projektcsapat is igényli, hogy folytassuk az együtt gondolkodást. Már jelen formájában is bizonyosan alkalmas a játék a tehetséggondozásra, így szeptember folyamán több osztályban is kipróbáljuk, és gyűjtünk további ötleteket, véleményeket egy online kérdőív segítségével. Amennyiben a játék véglegesnek gondolt formája elkészül, egy honlapon keresztül ingyen elérhetővé tesszük a feladatkártyákat és az alaptáblát, így bárki hasznosíthatja tehetséggondozásra iskolai vagy más környezetben. Centrumos társintézményeink és határon túli partneriskoláink számára terveink szerint mintadarabokat küldünk majd.
Mind a tanulók, mind a résztvevő pedagógusok nagyon jól érezték magukat a projekt során, hiszen a megszokott iskolai keretektől eltérő informális közegben tudtak létrehozni egy olyan kreatív és innovatív játékot, ami minden résztvevőt sikerélménnyel töltött el, és ez fontos motivációs forrás volt mindenki számára. A meghívott Centrumos és határon túli partneriskolákkal tovább erősödött a projektnap hatására kapcsolatunk, bevallásuk szerint nagyon pozitív és inspiráló élményekkel tértek haza, és várják a véglegesített játékverziót, hogy alkalmazhassák saját iskoláikban, vagy esetleg maguk is hasonló vagy más jellegű játékot fejlesszenek. Köszönjük minden résztvevő tanulónknak a lelkesedést és a hozzáadott munkáját, és külön köszönet jár Karaman Fanninak (9.knya) a játéktábla megrajzolásáért. A játék leírása és a letölthető verzió linkje a későbbiekben lesz elérhető.