Öko beszámoló 2018/19 1.



Öko beszámoló

2018/2019

1.félév

Ahogy szeptemberben elkezdődött a tanév, megjelentek az őszi dekorációk is.

Az első központi faliújságot a 10.d osztály készítette, "Nézz más szemmel a kutyákra címmel". Nagyon jó lett !

A 9.b osztály rendkívüli osztályfőnöki óráján drámapedagógiai foglalkozást szervezett a Badily színjátszó csoport.

Az interaktív tantermi drámában egy bulizós középiskolás lány hétköznapi életét ismerjük meg, aki egy adott pillanatban rosszkor, rossz helyen van, és emiatt átmenetileg tönkremegy az élete. A színdarab célja, hogy felhívja a fiatalok figyelmét az alkoholfogyasztás veszélyeire és vitát indítson a felelősség kérdéskörében. A foglalkozást ajánljuk más osztályoknak is.

Jótékonysági főzés Déván: A Határtalanul program keretében iskolánk igazgatója és tanárai Dévára látogattak, ahol hatalmas adag gulyást főztek. A bevételt jótékonysági célokra ajánlották fel. A gulyás népszerű volt, mind elfogyott J Az eseményről a helyi média is beszámolt.

Egészségfal

A testnevelési munkaközösség faliújsága ebben a tanévben is jó ötleteket ad azoknak, akik egészségesen akarnak élni. Étkezési tanácsokat adnak, illetve szinte hetente hirdetnek egy sportversenyt, amin érdemes részt venni.

Öko tudatos DÖK

A DÖK eddig is sok zöld tevékenységet kezdeményezett. Újdonság, hogy ebben a tanévben a Gólyabuli teljes programját nagyon környezettudatosan képzelték el. Kézzel készített egyedi plakátjaik figyelemreméltóak.

Októberben a DÖK tematikus öko napot szervezett a gólyáknak. Újrahasznosított anyagokból készült mesefigurák jelmezeibe bújva kellett játékos feladatokat teljesíteniük. Az első nagyszünetben az udvaron az első feladat: Melyik osztály tudja 40 műanyagpalackból a legkisebb alakzatot készíteni? A délutáni gólyabulis feladatok kellékei is újrahasznosítható hulladékok voltak, ezekről a honlapon sok kép látható.

A DÖK célja az volt, hogy a gólyákat „nevelje”: iskolánk öko iskola, a hulladékot szelektíven gyűjtjük, és a cél: minél kevesebb hulladék.

A Filmklubban megemlékeztek a Fogyatékosságról élők napjáról,a „Marie” című filmet nézték, amely egy vak lány története.

A kilencedikesek rendhagyó biológia órán az Állatkertben voltak, ahol interaktív foglakozásokon vettek részt, egyik előadás címe: Az állatok szuperérzékei.

Az ősz megihlette a faliújság készítőket is. Az öko faliújságon német –magyar nyelvű cikkek jelentek meg az energiáról. A központi faliújságon „Bemutatkozik az iskola” – gyönyörű kézműves háttéren, köszönet a 11.d osztálynak és osztályfőnökének, Kecskés Márta tanárnőnek. A 11.d osztály október-novemberben is folyamatosan szépítette az ablakokat, Halloween, Karácsony majd Újévi saját készítésű dekorációkkal teszik otthonossá az iskolát.

A projekthéten az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg.

Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük. Például:

Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?

Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?

Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?

Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?

Mennyire környezetbarát az előállított termék?

Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály plakátokat készített, a plakátokból a Diáknapon kiállítást rendeztünk.

Az egyik legérdekesebb hely az Észak_pesti Szennyvíztisztító volt, amely 100%-ban saját maga termeli meg a működéshez szükséges zöld energiát és a növények is segítenek a szennyvíztisztításban.

A Diáknapon kézműves foglalkozás is volt, a 12.c osztály termében újrahasznosítható anyagokból készültek karácsonyi díszek. Több osztály sütött-főzött, az iskolában nagyon jó illat volt. A Karácsonyt minden osztály egyénileg ünnepelte, legtöbb osztály az iskolában, saját készítésű finomságok mellett teaház hangulatban.

Még több öko tevékenységről olvashatunk a munkaközösségek beszámolójába. Az öko szemlélet egyik legfontosabb formálója a testnevelési munkaközösség, beszámolójukból mellékelem az ide vonatkozó részeket.

Budapest, 2019. január 20.

Gyenge Gyöngyvér

idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető

 

Melléklet:

Részletek a testnevelési munkaközösség beszámolójából:

Munkaközösségünk a munkatervben meghatározott általános célkitűzéseket legjobb tudása szerint igyekezett megvalósítani. Nagy hangsúlyt fektettünk a diákok személyiségfejlesztésére, hogy a későbbi életük folyamán könnyedén megállják a helyüket az életben. A legnagyobb hangsúlyt a kondicionáló képességek közül az állóképesség fejlesztésére fektettünk, de a sportági technikák fejlesztésére és a játékigény kielégítésére is odafigyeltünk. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy diákjaink megértsék, hogy az egészségük megtartása érdekében a mindennapi mozgás kiemelkedő fontosságú.

A mottónk változatlan:

„ Az egészségre ügyelni az élet legnagyobb nehézsége.” (Platon)

(…)

A legfontosabb feladatunk a mindennapi testedzés szükségességének kialakítása diákjainkban. E törekvésünk mellett azonban az egészséges táplálkozásra is kitérünk, gyakran hallják tanulóink tőlünk, hogy mit lehet enniük és mely ételek fogyasztása károsítja az egészségüket.

(…)

A tömegsport órák színessé tételével igyekszünk diákjainknak a mindennapi testedzést és a versengést, legalább villámtorna keretében biztosítani. A hét minden napján sportolhatnak délutánonként, egy-egy esetben első órában is. Lehetőségük van villámtornák keretein belül futsal, illetve kispályás focimérkőzéseket, tollaslabda versenyeket, röplabda és kosárlabda mérkőzéseket vívni. Azoknak a tanulóinknak, akik a csapat sportokat kevésbé kedvelik, ping-pongozási lehetőséget, szobakerékpározást, vagy szabadon a fitnessz terem használatát biztosítjuk. Mindazon tanulóink számára, akik gyakorolni szeretnének, ezzel elősegítve a jobb testnevelés osztályzatot, természetesen segítséget nyújtva ugyancsak lehetőséget biztosítunk. Tömegsport jelleggel a műjégen is megfordultak tanulóink, a szabad levegőn való sportolás mindenkinek jól esett.

(…)

A Magyar Diáksport napján remek idő volt, diákjaink jó kedvvel teljesítették az előírt feladatokat. A Történelmi Váltófutásban ismét részt vett vegyes csapatunk, a hangulat kitűnő volt. A Spar futóversenyeken iskolánk már régi induló. Új versenyként jelentkezett az első félévben az általunk első alkalommal megrendezett ping-pong verseny. Négy asztalon több centrumos iskola részvételével, fiúk, lányok küzdelmében jó hangulatú versenyt sikerült megrendeznünk. Mind három testnevelő rész vett a verseny lebonyolításában. Streetball versenyen a Hunfalvy Szakgimnáziumban járt csapatunk a tanév elején.

(…)

Projekt hét

Ebben a tanévben nagy esemény az iskolánkban a Projekt hét megszervezése. Természetesen munkaközösségünk is részt vesz a programban, nem csak sportversenyek szervezésével és levezetésével, hanem más munkaközösség munkáját is segítve. A testnevelői munkaközösség természetesen sportprogrammal készül. Fiú tanulóink részére futsal bajnokságot, a lányok részére pedig röplabda bajnokságot rendeztünk.

(…)



Kapcsolódó képek