Öko beszámoló 2019/2020 2.félév



BGSZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Szakgimnáziuma

Öko beszámoló

2019/2020

Örökös Ökoiskola

Iskolánk sikeresen pályázott az Örökös Ökoiskola címre, melyet igényes gálaműsor keretében az iskola képviseletében az idegen nyelvi- és öko munkaközösség-vezetője vehetett át. Büszkénk vagyunk a címre, fontos számunkra a fenntartható fejlődés elve és szemlélete, a jövendő nemzedékek iránti felelősség. Ezt közvetítjük diákjainknak, ilyen irányú munkánk a címmel hivatalosan is elismerést nyert.

Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:

Osztálytermek és folyosók

A termeket a diákok az évszaknak megfelelően dekorálják.

Két éve a folyosók régi függönyei helyett a 12.d osztály tanulói kreatív dekorációval érzékeltetik az adott évszak, hónap, vagy esemény hangulatát. A dekorációkat saját kezűleg készítik, természetes anyagokból, a dekorációk ízlésesek, vidámak.

A Karácsonyi dekorációk a leglátványosabbak, természetesek.

Ősszel, majd tavasszal az osztályok nagytakarítást rendeztek a saját termükben.

Kommunikáció, Öko információk megosztása:

Az Öko központi faliújságon és a munkaközösségek faliújságán öko témákat olvashattak a diákok.

Megújult, megszépült az iskolai honlap, rajta az Öko link is, melynek frissítése folyamatban van.

Öko polc működik a könyvtárban.

Egészségtudatos programok szervezése, gondozása, mentálhigiénés továbbképzés:

Prevenciós programok:

Iskolánkban szeptembertől Vörös-Nagy Beáta szociális segítő hétfőnként 9-13 óra között fogadja a tanulókat. Igény szerint, az osztályfőnökökkel egyeztetve rendhagyó osztályfőnöki más napokon is a következő témákban:

  • Kommunikációs készségfejlesztés
  • Dühkezelés- Agresszió
  • Konfliktuskezelés
  • Csapatépítés
  • Pályaorientáció
  • Biztonságos internethasználat
  • Kirekesztés
  • Önismeret
  • Érzékenyítés
  • Prevenció (alkohol, drog, bűnelkövetés)
  • Szexedukáció

Igény esetén bármilyen más témában is beszélget az osztályok tanulóival.

A szociális segítő a XIII.kerületi Prevenciós Központtal együttműködve Prevenciós programokat szervez. A Központban Prevenciós szabadulószoba is működik, ezt előbb az iskola tanárai próbálták ki, majd a 9-10.évfolyam tanulóit vonjuk be fokozatosan a programba.

Első félévben a 10.b osztály egy teljes délelőttöt töltött a Prevenciós Központban, ahol lehetőségük volt a központ munkatársaival prevenciós kérdések mellett bármiről beszélgetni, levezetésként játszani.

Második félévben, februárban a 9.d osztály Kristin Csilla kolléganő szervezésében és kíséretében Projektnapot tartott a Központban, „Egyben-egészben, mentálhigiénés és egészségnap” címmel.  A központ munkatársai két csoportra osztották az osztályt: az egyik csoport először az egészséges táplálkozás kérdéskörét járta körül, kérdőíveket töltöttek ki, cukormentes reformételeket készítettek, és a fenntartható fejlődés szellemében elmosogatták a műanyagmentes edényeket.

A másik csoport jógázott, majd a csoport fele prevenciós filmet nézett, prevenciós szabadulószobából szabadult, a másik fele beszélgetett a központ munkatársaival.

Miután befejezték a foglalkozásokat, a két kis csoport, majd a 2 nagy csoport terepet cserélt.

A tanulóknak nagyon tetszett a program, és biztos, hogy hasznos is volt.

Mentálhigiénés továbbképzésen vett részt 2020. februárjában Dániában Gyenge Gyöngyvér, a tanfolyam címe: „Tanárként hogyan maradjak fitt és egészségéges”. A tanfolyamon sok módszert, stratégiát ismerhettek meg a különböző nemzetiségű résztvevők, és hasznos tapasztalatcserét is folytattak. A tapasztalatokat a résztvevő megosztotta a tantestülettel.


A természettudományos faliújságon is megjelent egy jó összeállítás a dohányzás káros hatásairól.

A testnevelési munkaközösség sok programot szervez. A mindennapos testnevelés mellett vannak rendezvények, versenyek, melyeken nagyon sok tanuló vesz részt. Az egyik legnagyobb az Európai Diáksport napja, ezen a napon minden negyedik dák részt vett.

2019-2020. első félévi sportversenyek és egyéb sportrendezvények

I. félév

Program neve

Ideje

Szervező tanár

Felkészítő, kísérő tanár

Tanulói létszám

A verseny jellege

Európai Diák Sportnap

2019.09.27

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina, Séfer Tamás

150 fő

Nemzetközi

Történelmi váltófutás

2019.10.20

Kecskés Márta

Kecskés Márta, Pók Edina

13+1

Budapesti

MLSZ foci

2019.11.07

Séfer Tamás

Séfer Tamás

10 fő

 

Országos

SPAR Budapest Maraton

2019.09.28

Pók Edina

Pók Edina, Kecskés Márta

110 fő

Nemzetközi

Ping-pong verseny

2019.12.05

Testnevelők

Testnevelők

60 fő

 

Centrum Károlyi

Projekt hét

2019.11.22-25.

Testnevelők

Testnevelők

50 fő

Iskolai

Károlyi nap

2019.12.07

Testnevelők

Testnevelők

30 fő

Iskolai

Forrás: Kecskés Márta: A testnevelési munkaközösség beszámolója

Továbbra is üzemel az Egészségfal, ahol a diákok tippeket kaphatnak, hogy hogyan lehet egészségesen élni (Sport, étkezés stb.)

2.félévben nagyon rövid ideig (6 hétig) jártunk iskolába. Miután kihirdették a Korona vírus miatti veszélyhelyzetet, még nagyobb jelentősége lett annak, hogy figyeljünk a tanulók lelki és testi egészségére. A szaktanárok, az osztályfőnökök minden elképzelhető online felületen folyamatosan tartották a kapcsolatot a diákokkal. Beszélgetésekkel, személyes konzultációkkal próbáltuk oldani a diákok szorongását, félelmeit.

A testnevelés szakos kollégákra is nagy feladat hárult: olyan mindennapos testnevelési feladatokat kellett kitalálniuk, amelyek akár a négy fal között végezhetőek, vagy a szabadban, de elkerülve a fertőzésveszélyt. Nem volt egyszerű. Idézek Kecskés Márta, testnevelési munkaközösség-vezető beszámolójából:

„A diákok kreatívan, zenei aláfestéssel végezték az otthoni mindennapos testmozgást, voltak olyanok is, akik kifejezetten élvezték a különböző sportfeladatok közötti válogatást.

A digitalizáció világában a mozgásszegény életmód elhatalmasodása komoly veszélyt jelent nemcsak a fiatalokra nézve, de korán elkezdve tenni ellene a későbbi életre nézve biztosan kifizetődővé válik.

Célunk, tehát nem lehet más, mint a lehetőségeink felmérése után, az egészség hosszú távú megőrzésének megteremtése. Mindezen folyamatba a diákok minél nagyobb számú bekapcsolása, megértetése annak, hogy a minőségi élet fontos elemei a mozgás és a helyes táplálkozás, együttesen!”

Dök öko tevékenység:

Minden program szervezésénél érvényesült az öko szemlélet pl. Gólyanap, Mikulás ünnepség, Karácsonyi készülődés, faliújságok stb.

Tematikus hét, tematikus napok

Szakmai és öko tematikus hetet szerveztünk a szakmai és osztályfőnöki munkaközösséggel együtt. Az osztályok különböző létesítményeket, üzemeket látogattak meg: Repülőtér, Levéltár, Zwack gyár, Törley Látogatóközpont, Magyar Posta Logisztika Központ, Audi gyár, Katasztrófavédelmi Múzeum, OTP, Márka üdítőgyár, Közlekedési Múzeum, Magyar Vasúttörténet Park, XV. kerületi FKF, Suzuki gyár.
Az osztályoknak öko szempontokat is kellett figyelniük.  Például:

  • Milyen hosszú az áru útja az alapanyagoktól a fogyasztóig/vásárlóig?
  • Előnybe részesítik-e a helyi/magyarországi alapanyagokat?
  • Milyen környezetvédelmi előírásokat kell betartani a termelés folyamán?
  • Keletkezik-e hulladék? Ha igen, mi lesz a sorsa?
  • Mennyire környezetbarát az előállított termék?
  • Mit tesz a cég azért, hogy a következő generációk is élhető környezetben élhessenek?

A kérdések alapján minden osztály tetszés szerint plakátot vagy PPT-t készített, a plakátokból a Diáknapon az öko teremben kiállítást rendeztünk, és az Öko szoba nyitó programjaként meg lehetett tekinteni az osztályok összesített PPT-jét.

A PPT-k megtekintése után egész napos kézműves foglalkozás volt a 9knyb és a 10.b osztály szervezésében: karácsonyi díszek, ajándékok készültek méhviaszból, gyümölcsökből, fenyőágból, más természetes anyagokból és kávékapszulákból is. Nagyon szép ajándékok születtek.

Kapcsolattartás öko szervezetekkel, iskolákkal

Közösségi szolgálat keretében diákjaink önkéntes munkát végeznek (pl. idősotthonokban, állatmenhelyeken, sport rendezvényeken stb.)

Külföldi projekteken is kiemelten figyeljük a jó öko gyakorlatokat, népszerűsítjük őket.

Szelektív hulladékgyűjtés, hulladék kezelés

A hulladékot továbbra is szelektíven gyűjtjük: fém, műanyag, papír, elem, kupak.

A kupakokat sok éven át egy beteg kisfiú gyógyíttatására adományoztuk. A család sajnos már nem vállalja a kupakok leadását, így egy közeli általános iskolának adjuk át őket.

A 9.a osztály tanulói különösen szívükön viselik a környezeti hulladék-problémát, ezért jótékonysági akciót is hirdettek a tengerekben lévő szemét miatt „The Ocean Clean Up” címmel. Készítettek egy figyelemfelkeltő plakátot a főbejárat közelébe, és ehhez egy postaládát is, melyekbe adományt lehet bedobni.

Ugyanez az osztály palackokból és kupakokból asztalokat készített az új nyelvi tehetségterembe.

Ebben az évben a hulladéktermelés csökkentése céljából több osztály és az iskola tanárai önként újságpapírba, vagy újrahasznosított papírba csomagolták az egymásnak szánt ajándékokat.

Kecskés Márta, testnevelés és informatika – munkaközösség vezető 2. félévi informatika beszámolójából „ÖKOiskola elveinek betartása: természetesen a klímaváltozás csökkentése érdekében tanáraink folyamatosan szót ejtettek, felhívták diákjaik figyelmét a különböző új környezetbarát informatikai felfedezésekre, új lehetőségek alkalmazására, a folyamatos fejlesztésekre, a meglévő rendszerek takarékosabb használatára, a minél kevesebb károsanyag felhasználására és az informatikai hulladék gazdaságos kezelésére egyaránt.

Hangsúlyozták a diákoknak, hogy mindezzel hozzá tudnak járulni a környezetük és a természet állapotának fenntarthatóságához és javításához.

A digitális oktatás kényszerű bevezetésével, az otthoni tanulás eredményeképpen a tanulók már alkalmazták is egy kicsit a takarékossági elképzeléseket, hiszen mindenki a saját okostelefonját, vagy táblagépét, vagy laptopját használta a saját rendszerén keresztül, így kapcsolódva be az online iskolába. Az online órán multimédiás elemekkel is lehetett színesíteni az órát, a saját eszközökön keresztül, ezzel segítve a tanulási folyamatokat. Azonnal megnyithatták a multimédiás file-okat. A papírfelhasználás csökkent, hiszen a digitális oktatásban a különböző segédanyagokat online formában kapták meg, és ami a legfontosabb a dolgozatokat is online úton írták meg.”

Budapest, 2020. június 17.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és öko munkaközösség-vezető



Kapcsolódó képek