Öko beszámoló
2020/2021
Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:
A Korona-vírus szülte kényszerhelyzetben több hónapig nem voltunk iskolában, tanév elején kiemelt feladat volt a tantermek dekorációjának öko szemléletű felújítása, a növények gondozása. Ezt meg is tették az osztályok, visszahozták az „örökbe fogadott”, hazavitt növényeket. A bejövő kilencedik osztályosok is hoztak növényeket, az egyik osztály a növényeket fel is címkézte, a címkén annak a diáknak a neve állt, aki gondozza a növényt.
Sajnos alig kezdtünk hozzá a dekorációhoz, egy hét után már hibrid oktatással folytattuk és november közepén újra haza kellett vinni mindent. Májusban – júniusban az érettségikkel, majd a jelenléti oktatással visszatért az élet az iskolába.
A szelektív hulladékgyűjtést folytattuk, takarékoskodtunk az energiával.
Végy egy könyvet, tégy egy könyvet! polcot gondoztuk
A jelenléti oktatás alatt a folyosók díszítése az évszaknak megfelelően változott, természetes anyagokból készült dekorációkkal.
Kommunikáció, Öko információk megosztása:
A kilencedik osztályokban az osztályfőnökök bevonásával tudatosítottuk, hogy Örökös ökiskola vagyunk, osztályfőnöki órán ehhez fűződő megbeszélések, tevékenységek voltak.
Egészségtudatos programok szervezése:
A Korona-vírus okozta járvány fizikai és lelki hatásaival leginkább szintén az osztályfőnökök tudtak foglalkozni. Jelenléti és digitális osztályfőnöki órán szó esett a maszkiviselés fontosságáról, az egész napos gép előtti ülés következményeiről: fejfájás, szemfájás, hátfájás, koncentráció hiánya, valamint a bezártság okozta lelki következményekről, pánik betegségről, depresszióról, és természetesen arról, hogy mit lehet tenni ezek ellen: szemtorna, gyógytorna, és változatos módszerek a szorongás oldására.
Iskolánk kapcsolatot tart fenn a XIII. kerületi Gyermekvédelmi központtal, Vörös-Nagy Beáta szociális munkás felajánlotta segítségét ebben az ügyben: egyénileg is lehet keresni a központ munkatársait telefonon, e-mailben, interneten, illetve online órákat is szívesen tartanak az osztálynak, a 12.d osztály élt ezzel a lehetőséggel.
Egészség- és környezettudatos kirándulást is az egyik kilencedik osztály szervezett tanév elején, a 9knybN, a kirándulás célja közösségépítés is volt. A Gólyanapot a DÖK a Margit szigeten szervezte.
Tanév végén a járványügyi előírások miatt az összes osztályunk Budapesten és környékén kirándult, természetvédelmi területeken, Vadasparkokban, a budai hegyekben stb. A sok hónapos bezártság után a diákok élvezték a jó levegőt, a gyönyörű környezetet, a társaságot és a társasjátékokat, labdázást, sportolást a szabadban.
A tanári karnak is szüksége van lelki egészége megőrzésére. A hibrid és a teljesen online/digitális oktatás nagyon megterhelő. Ezért még a hibrid oktatás során pénteki skandináv játékkal oldottuk a hét feszültségét.
Decemberben tanári online adventi játékon 2 héten át minden nap volt az Adventhoz, az iskolához és a kollégákhoz kötődő játékos vetélkedő. A nyertesek saját készítésű textil könyvjelzőt, papír zsebkendő tartót, maszkot, Mikulás-táskát stb. kaptak ajándékba.
Kapcsolattartás öko szervezetekkel
Három pályázatot hirdettünk meg: #szelketívenjobb, Mozgalom a szelektív hulladékgyűjtésért, a XIII. kerület Gyermekvédelmi Központjának maszk tervező pályázatát, Pápay Erika kolléganő maszk projektjét.
Két kolléganő centrumos pályázat-kiírást írt, Kristin Csilla A család, a családi szocializáció címmel, Pápay Erika kolléganő Zöldszemlélet - háztartás, vállalkozás címmel. A pályázatoka a következő tanévekben megvalósítjuk, a centrum más iskoláiban is meg lehet őket valósítani.
Az Artemisszió Alapítvány online képzésén két kolléga is részt vett, Globális nevelés új könyvekkel és digitális módszerekkel témában.
Gyenge Gyöngyvér részt vett a Suhanj! alapítvány „Erőt adunk” online konferenciáján.
Budapest, 2021. 06. 16.
Gyenge Gyöngyvér
Idegen nyelvi és Öko munkaközösség-vezető