Öko beszámoló 2022-2023



Öko beszámoló

2022/2023

1. és 2. félév

Környezetünk szépítése a fenntartható fejlődés szellemében:

Szeptembertől folytatódott a tantermek, folyosók dekorációjának öko szemléletű felújítása.

Az osztályok és a munkaközösségek egyre kreatívabbak, legújabban időszakos kiállításokat rendeznek a lépcsőházban, pl. láthattunk kiállítást a naprendszerről, bolygókról, irodalmi korszakokról, budapesti színházakról stb.

A legnagyobb és leglátványosabb környezeti változás a belső udvaron zajlik. A 12.a osztály néhány tanulója megnyerte a HUMUSZ szövetség által kiírt pályázatot. Erről részletesen Nánási Vanda számolt be, az iskola honlapjának öko linkjén olvasható a beszámoló: http://karolyi-kozgazd.hu/oko/2022-12-01-50-Okobaglyok

A szelektív hulladékgyűjtést folytattuk, és különösen aktuális kérdés, hogy takarékoskodjunk az energiával.

Végy egy könyvet, tégy egy könyvet! polcot gondoztuk

Kommunikáció, Öko információk megosztása; Kapcsolattartás öko szervezetekkel

A HUMUSZ szövetséggel több hónapja tartjuk a kapcsolatot: előző tanév végén írták ki a már említett pályázatot, majd szeptemberben tartottak egy két napos öko képzést a tantestület önkéntesen vállalkozó tagjainak, valamint azoknak a diákoknak, akik pályáztak. Az első nap általános környezetvédelmi kérdésekről volt szó, a második nap műhelyfoglalkozás keretében megvitattuk, megbeszéltük a konkrét terveket, azt, hogy miként lehetne zöldebb és élhetőbb a belső udvar.

A konkrét megvalósítás egy szombati napon kezdődött, szinte 100 diák és tanár látott neki a munkának, Vanda beszámolójában részletesen benne van minden.

A projekt résztvevői zárt csoportban tartják a kapcsolatot a szövetséggel, folyamatosan beszámolnak az új fejleményekről.

A növényeket rendszeresen ápoljuk, az udvart rendben tartjuk. A jó idő beköszöntével több tanórát az udvari „öko tanteremben” tartottunk.

A projekt hivatalos zárására júniusban került sor, ez azonban egyáltalán nem jelenti azt. hogy a projekt ténylegesen le is zárult. Sok tennivalónk, sok tervünk van.

A XIII. kerületi önkormányzat a kerületi általános-, és középiskolás diákok részére klímavédelemmel kapcsolatos pályázatot hirdetett, amelynek célja a szemléletformálás, valamint a gyermekek klímatudatosságának erősítése volt. A középiskolai pályázatok közül iskolánk 11. a osztálya 150.000 Ft támogatásban részesült. A pénzjutalmat a nyertesek a klímavédelmi projektjeik megvalósítására, a klímavédelemmel kapcsolatos programok megszervezésére költhetik.

ÖKOBAGOLY ifjúsági szervezetünk felvette a kapcsolatot a Magyar Madártani Intézettel. Idézet Nánási Vanda 12.a osztályos tanuló februári beszámolójából: „Iskolánk hivatalosan is belépett a Magyar Madártani Egyesület "Madárbarát Kert" programjába.

A kertben mostantól több madár is megfigyelhető lesz, hiszen gazdagodtunk 2 db madárodúval, amibe kékcinegék, széncinegék és egyéb kisebb termetű madarak fészkelhetnek.

Emellett lett egy álló madáretetőnk is, ami később nagyon szépen fog pompázni a majdan elkészült virágágyások középén.”

Forrás: https://www.facebook.com/groups/645791457279562

A Magyar Tudományos Akadémia fenntarthatósági verseny országos döntőjére sikeresen bekerült a három fős 12.A-s csapatunk: Bangó Viktor, Nánási Vanda, Téger Zsuzsanna és mentoráló osztályfőnökük, Kuli Anna.

700 csapatból holtversenyben a 2.helyre jutottak egyedül technikumi csapatként, a versenyző gimnáziumok mellett. A döntőben, melyet élőben lehetett követni, végül az előkelő 10.helyen végeztek, szeretettel gratulálunk.

Egészségtudatos és öko programok szervezése:

Iskolánk kapcsolatot tart fenn a XIII. kerületi Gyermekvédelmi központtal, Vörös-Nagy Beáta szociális munkás felajánlotta segítségét ebben az ügyben: egyénileg is lehet keresni a központ munkatársait telefonon, e-mailben, interneten, illetve online órákat is szívesen tartottak az osztályoknak.

A testnevelő munkaközösség rendszeresen szervez egészségtudatos programokat, a büfé előtti Egészségfalon tudósítanak az eseményekről.

A bejövő évfolyam részére a Gólyanapot a DÖK a Margit szigeten szervezte.

Az első félév utolsó tanítási napján a DÖK megszervezte „A csúnya Karácsonyi pulóverek napját”, az udvaron karácsonyi dalokat énekeltünk.

A 2.félévi programokon is kiemelt szerepet kapott az öko szemlélet: farsangon, a Károlyi napon (öko szoba, öko kvíz), a ballagáson, Pedagógus napi köszöntőn (cserepes virág, tűzománc virágok) egyaránt.

A ballagáson az élő virágos díszítést próbáltuk mellőzni, cserepes virággal pótolni, vagy úgy megoldani, hogy a virágokat az ünnepség végén „megmentettük”. Végzős diákjaink lufieregetés helyett orgonabokrokat ültettek emlékként.

Nem igazán program, de állatmentők is lettünk. Egy elveszett, eltévedt cicát találtunk az iskola előtt. Aznap a fél iskola azzal foglalkozott, hogyan tudjuk megtalálni a gazdáit. A gazdi nem került meg, de a cicát sikerült örökbe adni.

Projekthét: „Energiaválság és energiatakarékosság - pénzügyi megoldások”

A projekthétről szóló beszámolót az iskola Öko linkéjről idézem. A linken számos fotó is megtekinthető.

„Projekthét: „Energiaválság és energiatakarékosság - pénzügyi megoldások” témában került megrendezésre április első hetében.

Ezen a héten minden osztály egy-egy, de más-más témát kapott a környezet, a föld, a levegő és a víz témakörökből.

Az osztályoknak készíteni kellett a kapott témában:

  • egy prezentációt - pénzügyi vonatkozásokkal és forrásokkal;
  • kérdőívet vagy keresztrejtvényt, amit a látogatók kitölthettek online, vagy papír alapon;
  • hulladékból (fém, papír, műanyag) bármilyen használati tárgyat, mellyel bemutathatták az általuk választott „szemét” újrahasznosításának egy módját.

Végezetül a terem egy kis részét berendezték a tanulók, amelyben bemutatták az iskola többi osztályának és tanárainak mindazt, amelyeket ők készítettek, vagy gyűjtöttek a saját témájukban, pl. plakátokat, újrahasznosított tárgyakat, prezentációt, fotókat, táblaképet, kérdőíveket, stb.

Az osztályok a projektfeladat kidolgozást kiegészítve egy alkalommal külső programon is részt vehettek. Voltak a Keletiben a Pénzárnytű Bázisikolában tartott pénzügyi foglalkozásokon, a Szemléletformáló és Újrahasználati Központban, Tanösvényeken Óbudán és a Felsőrákosi réteken, valamint egy osztály Reptérlátogatáson. 6 csoport pedig MoneyGo túrán vett részt a Budai várban.

Jane Goodall Intézet szakemberei pedig két interaktív előadást is tartott iskolánkban, melynek témái a Csimpánzok világa és Műanyag szennyezés voltak.

De természetesen ezen a héten nem csak az érzékenyítés volt a cél, hanem az iskola kertjének a szépítése és építése is.
Új növényeket ültettek és új lépőköveket is készítettek a tanulók az oktatók közreműködésével.”

Köszönjük minden diáknak, oktatónak és dolgozónak a részvételt!

Összességen elmondható, hogy a tanulók jól érezték magukat a héten, sokat fejlődtek a csapatmunkában.
Mindenki megcsillogtathatta a tehetségét abban, amiben jó és amihez kedve volt.
Az osztályok szebbnél szedd produktumokat készítettek, melyekből a teljesség igénye nélkül néhányat mi is közzé teszünk.”

Forrás: http://karolyi-kozgazd.hu/oko/2023-04-24-49-Projekt-het-a-Karolyiban

Külön köszönet Biró Mirtill kolléganőnek, Sipos Tünde és Biró István igazgató-helyetteseknek a projekthét megszervezéséért.

A projekhét hivatalos eredményhirdetése:

„Az 9. előkészítő és a 9. évfolyamon a rangsor a következőképpen alakult

1.       9.nyc –jutalomban részesül
2.
       9.c – jutalomban részesül
       A legjobban teljesítették a kreatív újrahasznosítási feladat megvalósítását.

3.       9.kny.b
4.       9.b
5.       9.kny.a
6.       9.a

Különdíjban részesül
- a 9.b osztály a prezentációja
- a 9.knya osztály feladatai (keresztrejtvénye, kérdőívjei)

A 10-11. évfolyami rangsor

1.       10.a – jutalomban részesül
        A legjobban teljesítették a kreatív újrahasznosítási feladat megvalósítását.
2.
       11.c – jutalomban részesül
3.
       10.b – jutalomban részesül
4.       11.a
5.       10.d
6.       11.b
7.       11.d
8.       10.c

Különdíjban részesül
- a 10.c osztály memóriajátéka
- a 10.d osztály plakátja
- a 11.b osztály feladatai (keresztrejtvényei, kérdőíve)

A zsűri tagjai voltak:

Tanulók: Bangó Viktor, Izsó Csenge, Nánási Vanda

Oktatók: Gyenge Gyöngyvér, Meskó Krisztina, Sütő Dorottya, Szabó Tamás

Köszönjük a zsűri munkáját! 

A kirándulás lehetőségek, amelyekből lehet választani az osztályoknak (9.nyc, 10.a, 11.c):
-          Tropicarium interaktív előadás
-          Budakeszi Vadaspark látogatása szakvezetéssel
-          Sas-hegyi Látogatóközpont vezetéssel, vagy Madárdetektív
-          Szemlő-hegyi-barlang túra”

Öko szempontból kivételesen jó év volt. Öröm látni, hogy a tanulók magukénak érzik az iskolát, szebbé, otthonosabbá szeretnék tenni, környezettudatosan.

Budapest, 2023. 06. 12.

Gyenge Gyöngyvér

Idegen nyelvi és ÖKO munkaközösség-vezető



Kapcsolódó képek